Parę tygodni temu w ramach zajęć na uczelni poproszono mnie o przygotowanie krótkiej prezentacji na temat Paula Rand’a, amerykańskiego projektanta. Ponieważ w języku polskim bardzo mało jest o nim informacji, dzielę się moją krótką pracą bazującą w większości na informacjach znalezionych na stronie www.paulrand.com
![]() |
Wallace Puppets, 1938 |
Paul Rand urodził się 15 sierpnia 1914 , zmarł 26 listopada 1996 był Amerykańskim projektantem najbardziej znanym z logo które projektował dla takich korporacji jak: IBM, UPS, Enron, Westinghouse, ABC, czy NeXT. Był jednym z twórców Szkoły Szwajcarskiej Swiss Style – stylu projektowania graficznego powstałego w latach 50-tych podkreślającego czystość, czytelność i obiektywizm.
![]() |
Helbros Watch Company, 1943 |
*Taką informację podaje oficjalna strona Paul'a. Przygotowując prezentacje na temat Rand’a i tłumacząc nie zastanawiałam się zbytnio nad tą informacją, jednak prowadząca zajęcia zapytała mnie o moją opinię na ten temat co sprowokowało głębszą refleksję i dalsze przeszukanie sieci w poszukiwaniu informacji. Sheila Levrant de Bretteville została rektorem Yale w 1990 r.a Randt odszedł 2 lata póżniej- w wieku 78 lat. Bardziej prawdopodobnym wydaje się więc , że odszedł na zasłużoną emeryturę, bardziej z potrzeby odpoczynku od bycia profesorem niż w jakimkolwiek akcie buntu…
![]() |
dunhill clothiers 1947 |
Rand uważał, że “design”/projektowanie ma na celu informowanie, przekonanie i zachwycanie klienta produktem, co możliwe jest jedynie wtedy gdy projektant jest artystą a nie jedynie kimś kto skoncentrowany na bezsensownym wyrażaniu „samego siebie” czy też chwilowych odczuć”
Oczywistym dla niego było że „design”/projektowanie często uważane jest za dekorowanie, a co za tym idzie , niewielu ludzi prawdziwie rozumie co “design” naprawdę znaczy oraz jaką rolę pełni w świecie korporacji.
![]() |
el producto cigar co 1952 |
Projektowanie graficzne wg.Raunda dotyczyć ma wyglądu rzeczy-od gazety świeżo wychodzącej z drukarni, po pudełko płatków kukurydzianych; co ważniejsze projektowanie graficzne dotyczy natury rzeczy-nie tego jak powinny wyglądać , ale dlaczego właśnie tak powinny wyglądać.
Kariera Randa zaczęła się od pracy dla gazet gdzie był rysownikiem. W tym samym czasie studiował oraz gromadził swoje portfolio. Interesował się szczególnie pracami Gustawa Jansena oraz niemieckim stylem plakatu reklamowego. W wielu dwudziestu sześciu lat zasłynął z okładek dla magazynu Direction.
W tym samym czasie przekształcił swoje imię i nazwisko z żydowskiego Peretz Rosenbaum na Paul RAND.
O młodym Rand’zie wypowiadano się:
Spośród młodych amerykanów Raund wydaje się być najlepszym i najbardziej uzdolnionym. Jest malarzem, wykładowcą, projektantem przemysłowym i projektantem reklam. Swoją wiedzę i kreatywność czerpie ze źródeł tego kraju (Ameryki). Jest idealistą i realistą, używa języka poety i biznesmena, myśli w kategoriach potrzeb i funkcjonalności , jest w stanie przeanalizować problemy, a jego fantazja jest bezgraniczna.
Rand, najbardziej ceniony jest za jego wkład w projektowanie graficzne i nadanie znaczenia logo-jako rozpoznawalnego znaku firmowego.
Louis Danziger projektant graficzny stwierdził:
„Rand przekonał właścicieli firm, że projekty graficzne są skutecznym i niezbędnym narzędziem w biznesie . Każdy projektujący w latach 50’tych i 60’tych wiele zawdzięcza Rand’owi , który po prostu umożliwił nam pracę. On, jak nikt inny nadał dobrą reputację temu zawodowi – przestaliśmy być „artystami komercyjnymi” a staliśmy się projektantami”
![]() |
1972 |
W 1956r.Rand zaprojektował logo dla IBM które nie tylko identyfikowało firmę lecz zawierało w sobie podstawową zasadę projektowania- łączyło charakter firmy i zwracało uwagę klientów.
Logo IBM zostało zmodyfikowane w 1960 i 1972roku ( logo 8-io i 13-to paskowe).
Oprócz znaku graficznego firmy IBM,Rand zajmował się także projektowaniem jej
opakowań, materiałów promocyjnych oraz plakatów.
Oprócz najbardziej znanych logo dla Forda, UPS, ABC, projektował opakowania, plakaty i gadżety firmowe; ilustrował czasopisma, malował, wydawał własne publikacje z dziedziny projektowania jak i książki dla dzieci;
Najbardziej znaną pracą Randa z końcowego okresu jego życia jest projekt wykonany dla Steve’a Jobs i NeXT computers- proste czarne pudełka z uwidocznionymi na nich kolorowymi , drukowanymi literami-nazwą firmy.
Rand zwracał uwagę iż pomysły projektów nie muszą być ezoteryczne aby być oryginalne, logo nie ma prawa bytu chyba, że jest zaprojektowane z największą prostotą i powściągliwością.
![]() | |
:) |
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz