poniedziałek, 5 listopada 2012

Paul Rand



Parę tygodni temu w ramach zajęć na uczelni poproszono mnie o przygotowanie krótkiej prezentacji na temat Paula Rand’a, amerykańskiego projektanta. Ponieważ w języku polskim bardzo mało jest o nim informacji, dzielę się moją krótką pracą bazującą w większości na informacjach znalezionych na stronie www.paulrand.com
Wallace Puppets, 1938

Paul Rand  urodził się  15 sierpnia  1914 , zmarł 26 listopada  1996 był Amerykańskim projektantem najbardziej znanym z logo które projektował dla takich korporacji jak: IBM, UPS, Enron, Westinghouse, ABC, czy NeXT. Był jednym z twórców Szkoły Szwajcarskiej  Swiss Style – stylu projektowania graficznego  powstałego w latach 50-tych  podkreślającego czystość, czytelność i obiektywizm.


Helbros Watch Company, 1943
W latach 1929-1932 Rand uczęszczał do  Pratt Institute , następnie studiował Persons New School of Design (1932–33), i Art Students League (1933–1934). Od 1956 do 1969 r. wykładał w Yale University . Powrócił do wykładania  w Yale w  1974, by  definitywnie z niej odejść  w 1992 roku w proteście przeciw wyborowi  Sheila Levrant de Bretteville  ( projektantki zaangażowanej w ruch feministyczny i odzwierciedlającej  swoje przekonania w projektach) na rektora uczelni.
*Taką informację podaje oficjalna strona Paul'a.  Przygotowując prezentacje na temat Rand’a i tłumacząc nie zastanawiałam się zbytnio nad tą informacją, jednak prowadząca zajęcia zapytała mnie o moją opinię na ten temat co sprowokowało  głębszą refleksję i dalsze przeszukanie sieci w poszukiwaniu informacji. Sheila Levrant de Bretteville  została rektorem Yale w 1990 r.a Randt odszedł 2 lata póżniej- w wieku 78 lat. Bardziej prawdopodobnym wydaje się więc , że odszedł na zasłużoną emeryturę, bardziej z potrzeby odpoczynku od bycia profesorem niż w jakimkolwiek akcie buntu…

dunhill clothiers 1947

Rand uważał, że “design”/projektowanie ma na celu  informowanie,  przekonanie i zachwycanie   klienta produktem, co  możliwe jest   jedynie wtedy gdy projektant jest artystą a nie jedynie kimś kto skoncentrowany  na bezsensownym wyrażaniu „samego siebie” czy też chwilowych odczuć”

Oczywistym dla niego było że „design”/projektowanie  często uważane jest za dekorowanie, a co za tym idzie , niewielu ludzi prawdziwie rozumie co “design” naprawdę znaczy oraz jaką rolę pełni w świecie korporacji.

el producto cigar co 1952

 

Projektowanie graficzne wg.Raunda dotyczyć ma  wyglądu rzeczy-od  gazety świeżo wychodzącej z drukarni, po pudełko płatków kukurydzianych; co ważniejsze projektowanie graficzne dotyczy natury rzeczy-nie tego jak powinny wyglądać , ale dlaczego właśnie tak powinny wyglądać.

Kariera Randa  zaczęła się od pracy dla gazet gdzie był rysownikiem. W tym samym czasie studiował oraz gromadził swoje portfolio. Interesował się szczególnie pracami Gustawa Jansena oraz niemieckim stylem plakatu reklamowego. W wielu dwudziestu sześciu lat zasłynął z okładek dla magazynu Direction.

W tym samym czasie przekształcił swoje imię i nazwisko z żydowskiego  Peretz Rosenbaum na Paul RAND.

O młodym Rand’zie wypowiadano się:

Spośród młodych amerykanów Raund wydaje się być najlepszym i  najbardziej uzdolnionym. Jest malarzem, wykładowcą, projektantem przemysłowym i projektantem reklam. Swoją wiedzę i  kreatywność czerpie ze źródeł tego kraju (Ameryki). Jest idealistą i realistą, używa języka poety i  biznesmena, myśli w kategoriach potrzeb i funkcjonalności , jest w stanie przeanalizować problemy, a jego fantazja jest bezgraniczna.

Rand, najbardziej ceniony jest za jego wkład w projektowanie graficzne i nadanie znaczenia logo-jako rozpoznawalnego znaku firmowego.

Louis Danziger projektant graficzny stwierdził:

 „Rand przekonał właścicieli firm, że projekty graficzne są skutecznym i niezbędnym narzędziem w biznesie . Każdy projektujący w latach 50’tych i 60’tych wiele zawdzięcza Rand’owi , który po prostu umożliwił nam pracę. On, jak nikt inny nadał dobrą reputację temu zawodowi – przestaliśmy być „artystami komercyjnymi” a staliśmy się projektantami”

1972

W 1956r.Rand zaprojektował logo dla IBM które nie tylko identyfikowało firmę lecz zawierało w sobie podstawową zasadę projektowania-  łączyło charakter  firmy  i zwracało uwagę  klientów.

Logo IBM zostało zmodyfikowane w  1960 i 1972roku ( logo 8-io i 13-to paskowe).
Oprócz znaku graficznego firmy IBM,Rand zajmował się także projektowaniem jej opakowań, materiałów promocyjnych oraz plakatów.

Oprócz najbardziej znanych logo  dla Forda, UPS, ABC, projektował opakowania, plakaty i gadżety firmowe; ilustrował  czasopisma, malował, wydawał własne publikacje z dziedziny projektowania jak i książki dla dzieci;

 

Najbardziej znaną pracą Randa z końcowego okresu jego życia jest projekt wykonany dla Steve’a Jobs i NeXT computers- proste czarne pudełka z uwidocznionymi na nich kolorowymi , drukowanymi literami-nazwą firmy.

Rand zwracał uwagę iż pomysły projektów  nie muszą być ezoteryczne aby być oryginalne, logo nie ma prawa bytu chyba, że jest zaprojektowane z największą prostotą i powściągliwością.

:)

 


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz