czwartek, 3 września 2015

"Jacyś ludzie" Szymborska i "Chłopiec"

"Chłopiec" Odessa/Ukraina mozaika ceramiczna, portret chłopca, w tle deklaracja Praw Dziecka w jezykach rosyjskim i ukraińskim

Choć praca została zniszczona, będę o niej mówić.Nie zgadzam się z "kultem" siły i przemocy. Deklarując Prawa Człowieka i Dziecka, zadeklarowano gotowość ich spełnienia, tymczasem fakty są inne. Świat trwoni 800 mld $ rocznie na zbrojenia, nie potrafi znaleźć 6 mld na budowę szkół dla wszystkich dzieci na kuli ziemskiej (Domosławski) Obecna burzliwa debata na temat uchodźców, dramatyczne zdjęcia topielców i uciekinierów, są  efektem polityki przemocy.TAK NIE MUSI BYĆ!


                          "Jacyś ludzie" Szymborska





Deklaracja Praw Dziecka
Uchwalona przez Zgromadzenie Ogólne ONZ w dniu 20
listopada 1959 roku 
1. Zasada 1 - Dziecko korzysta ze wszystkich praw w niniejszej
Deklaracji. Prawa te rozciągają się na wszystkie dzieci, bez Ŝadnego
wyjątku i bez Ŝadnej róŜnicy albo dyskryminacji z powodu rasy,
koloru, płci, języka, wyznania, poglądów politycznych lub innych,
narodowości lub pochodzenia społecznego, majątku, urodzenia lub z
jakiegokolwiek innego powodu, przy czym zasadę tę stosuje się
zarówno w stosunku do dziecka, jak i do jego rodziny.
2. Zasada 2 - Dziecko korzysta ze szczególnej ochrony, a
ustawodawstwo i inne środki stworzą mu wszelkie moŜliwości i
ułatwienia dla zdrowego i normalnego rozwoju fizycznego,
umysłowego, moralnego, duchowego i społecznego, w warunkach
wolności i godności. Wydawane w tym celu ustawy powinny mieć na
względzie przede wszystkim dobro dziecka.
3. Zasada 3 - Z chwilą przyjścia na świat dziecko ma prawo do
nazwiska i obywatelstwa.
4. Zasada 4 - Dziecko korzysta z dobrodziejstw ubezpieczeń
społecznych. Jest ono uprawnione do tego, by zdrowo rosło i
rozwijało się; w tym celu naleŜy zapewnić szczególną ochronę
zarówno dziecku jak i matce, łącznie z odpowiednią opieką, tak przed
urodzeniem, jak i po urodzeniu. Dziecko ma prawo do odpowiedniego
wyŜywienia i mieszkania, rozrywek i opieki lekarskiej.
5. Zasada 5 - Dziecko upośledzone pod względem fizycznym,
umysłowym lub społecznym naleŜy traktować, wychowywać i
otaczać szczególną opieką, z uwzględnieniem jego stanu zdrowia i
warunków Ŝyciowych.
6. Zasada 6 - Do harmonijnego rozwoju swej osobowości dziecko
potrzebuje miłości i zrozumienia. W miarę moŜności powinno ono
rosnąć pod ochroną i odpowiedzialnością rodziców, a w kaŜdym razie
w atmosferze Ŝyczliwości oraz bezpieczeństwa moralnego i
materialnego; w pierwszych latach Ŝycia nie wolno dziecka oddzielać
od matki, chyba Ŝe chodzi o wypadki wyjątkowe. Społeczeństwo i
władze państwowe powinny otaczać szczególną opieką dzieci nie
mające rodziny albo nie mające dostatecznych środków na
utrzymanie. Zaleca się udzielanie pomocy finansowej, państwowej
lub innej, wielodzietnym rodzinom na utrzymanie dzieci.
7. Zasada 7 - Dziecko ma prawo do nauki; nauka ta jest bezpłatna i
obowiązkowa, przynajmniej w zakresie szkoły podstawowej. Dziecko
powinno otrzymać takie wychowanie, które podnosi jego kulturę
ogólną i umoŜliwia mu, w warunkach równych szans, rozwinięcie
swych zdolności, wyrobienie zdrowego rozsądku oraz poczucia
odpowiedzialności moralnej i społecznej, a takŜe stanie się
poŜyteczną jednostką społeczeństwa . Osoby odpowiedzialne za
wychowanie dziecka i kierowanie nim powinny mieć na względzie
jego dobro; odpowiedzialność ta spada przede wszystkim na
rodziców. Dziecku naleŜy dać wszelkie moŜliwości do zabaw i
rozrywek, które powinny zmierzać do tych samych celów co nauka;
społeczeństwo i władze państwowe powinny ułatwić korzystanie z
tego prawa.
8. Zasada 8 - Dziecko powinno zawsze mieć pierwszeństwo do ochrony
i pomocy.
9. Zasada 9 - Dziecko naleŜy chronić przed wszelkiego rodzaju
zaniedbaniem, okrucieństwem i wyzyskiem. Nie powinno ono być
przedmiotem handlu w Ŝadnej formie. Dziecko nie wolno przyjmować
do pracy zarobkowej przed osiągnięciem odpowiedniego,
minimalnego wieku. Dziecko nie wolno w Ŝadnym razie zmuszać ani
upowaŜniać do wykonywania jakiegokolwiek zawodu lub pełnienia
czynności, które by wpływały szkodliwie na jego rozwój fizyczny,
umysłowy lub moralny.
10.Zasada 10 - Dziecko naleŜy chronić przed praktykami, jakie mogą
prowadzić do rasowej, religijnej lub wszelkiej innej dyskryminacji.
NaleŜy je wychowywać w duchu zrozumienia innych, tolerancji,
przyjaźni między narodami, pokoju i powszechnego braterstwa.
NaleŜy wpajać w nie przekonanie, Ŝe powinno poświęcić swoją
energię i swoje uzdolnienia dla dobra bliźnich.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz